Eet wat bij je past, de remedie tegen pijn, vermoeidheid en overgewicht

Chronische pijn, vermoeidheid, gezondheidsklachten… komen vaak voor in onze moderne maatschappij. En hoewel we beslist andere eetgewoontes hebben dan onze groot- en overgrootouders, is er nog maar weinig bekend over de invloed van voeding op pijn en vermoeidheid.
Christine Tobback bestudeert al jaren lang het verband tussen chronische aandoeningen en onze moderne kook- en voedingsgewoontes. Zij ontdekte dat veel mensen last hebben van voedselintoleranties en dat verscheidene chronische aandoeningen kunnen ontstaan of verergeren door voeding: maagzuur, hoofdpijn, migraine, reumatische pijnen, slaapstoornissen, chronische vermoeidheid, gewichtsschommelingen, ADHD… Veel van deze klachten hebben te maken met overgevoeligheidsreacties op voedingscomponenten, zonder dat dit objectief kan worden aangetoond. Vaak reageren mensen ook overgevoelig op voedingsmiddelen die als gezond en weldoend worden bestempeld! Velen krijgen te horen dat het ‘tussen hun oren zit’ en dat ze met hun klachten moeten leren leven. Maar de auteur ondervond dat de meesten zich beter voelen als ze hun eigen overgevoeligheden leren kennen en op hun voeding letten. Ze ontwikkelde hiervoor een eigen ‘dieet’, dat de ongemakken wegneemt en meteen ook voor gewichtsafname zorgt.

De Vlaamse diëtiste beschrijft hoe vanuit een persoonlijke belangstelling in voedselallergieen dit boek is ontstaan. In het eerste hoofdstuk legt ze uit wat voedselovergevoeligheid is, waarbij een onderverdeling wordt gemaakt in immunologische en niet-immunologische voedselovergevoeligheid. Het tweede hoofdstuk gaat dieper in op het eliminatiedieet. In het derde hoofdstuk staat informatie over de voeding van vroeger en het mediterrane dieet. De twee volgende hoofdstukken bevatten een aantal specifieke chronische gezondheidsklachten met een voedingsschema om dit te voorkomen en een twintigtal vragen en antwoorden. Met een samenvatting eindigt het theoretische deel. In de bijlage recepten welke rekening houden met de verschillende overgevoeligheden. Doelgroep zijn zij die vermoeden dat ze een voedselovergevoeligheid hebben en met dit boek een stap verder kunnen komen. Verwijzing naar arts en diëtist is onmisbaar. Geen trefwoordenregister, maar uitgebreide inhoudsopgave.

Genre: Chronische pijn en voedsel