Leven met pijn – De kunst van het aanvaarden

Een op de vijf volwassenen in westerse landen heeft last van chronische pijn. Gewrichtsaandoeningen en nek- en rugklachten zijn de meest voorkomende aandoeningen in Nederland. Dit soort pijn brengt beperkingen met zich mee die de kwaliteit van leven aantasten. Onderzoek wijst uit dat psychische stoornissen en klachten veel vaker voorkomen bij mensen met pijn.

Het Boom Hulpboek Leven met pijn is een combinatie van psycho-educatie en oefeningen, gebaseerd op mindfulness en Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Deze combinatie wordt regelmatig gebruikt bij innovatieve behandelingen binnen revalidatiecentra voor mensen met chronische pijn. De mindfulness-oefeningen en de ACT-methode uit het succesvolle Boom Hulpboek Voluit leven zijn in dit Boom Hulpboek Leven met pijn toegespitst op mensen met pijnproblemen.

Dit boek is een handreiking naar patiënten met chronische pijn. Het is een werk- en praktijkboek waarmee patiënten leren om te gaan met de dagelijkse pijn, gebruikmakend van de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) . In negen hoofdstukken wordt aangeleerd hoe om te gaan met chronische pijn en die te aanvaarden in plaats van er tegen te strijden. Door middel van oefeningen en in te vullen vraagstukken word je verplicht over je pijn en ervaringen tot nu toe na te denken. Via intermezzo’s worden ervaringen van twee patiënten weergegeven. Met cd-rom met een aantal oefeningen. Dit boek is zeer geschikt voor mensen die het hef in eigen handen willen nemen en willen leren om te gaan met de dagelijkse pijn.

Genre: Omgaan met chronische pijn