Ziekelijk gelukkig – Positief leven met een chronische ziekte

Wanneer je voor het eerst hoort dat je chronisch ziek bent, gaat er veel door je heen. Van ongeloof, woede en angst tot ontkenning; je bevindt je ineens in een achtbaan van emoties. Begrijpelijk, maar om verder te gaan met je leven is het uiteindelijk nodig dat je leert omgaan met de nieuwe realiteit. Acceptatie van de diagnose en loslaten van oude patronen en verwachtingen zijn daarbij cruciaal.
Dit boek laat zien hoe je op een positieve manier kunt omgaan met alle reacties en gevoelens die het chronisch ziek zijn bij je los maken. Hoe ziet een nieuwe start eruit? Wat zijn je mogelijkheden? Welke aanpassingen heb je nodig? Hoe ga je om met onbegrip van je omgeving? Hoe hanteer je het eeuwige gevecht tegen vermoeidheid? En wat geeft je weer energie?
Een empathisch geschreven, praktisch boek met veel tips en ervaringsverhalen om succesvol te leren leven met een chronische ziekte.

Janet Bouwmeester (1978) hoorde op haar 19de na een gevecht van twee jaar dat ze lupus heeft. Er volgde een fase van herstel, maar ook ontkenning en een jong leven dat overhoop lag. Toen ze na een flinke terugval in 2006 haar laatste hoop had gevestigd op herstel in een revalidatiecentrum, gaf die periode haar het inzicht dat ze beter met de ziekte kon leren leven dan zich ertegen te verzetten.

Recensie

Als Janet Bouwmeester (1978) op haar negentiende hoort dat ze de auto-immuunziekte lupus heeft, volgt een moeilijke periode. Tijdens haar verblijf in een revalidatiecentrum komt ze tot het inzicht dat ze beter op een goede manier met haar chronische ziekte kan leren leven dan zich er tegen verzetten. Deze gedachte gebruikt ze als uitgangspunt voor het schrijven van dit boek, dat met name bedoeld is voor lotgenoten. Het boek geeft inzicht in de emoties die komen kijken bij een chronische ziekte: acceptatie na de diagnose, maar ook woede, angst en schuldgevoelens. Op het positief omgaan met alle reacties en emoties die de ziekte losmaakt, zowel bij de patient als bij de omgeving, wordt uitgebreid ingegaan. Niet alleen de eigen ziekte van de schrijfster, lupus, komt aan de orde, maar ook sclerodermie, MCTD, Sjogren, sarcoidose, Graves, Wegener, Churg Strauss, R.A. en Polymyositis. Het boek is bedoeld als praktische handleiding om, ondanks een chronische ziekte, te leren gelukkig te leven. Een gedegen zelfhulpboek dat een breed publiek zal aanspreken.

Genre: Lupus, Omgaan met chronische pijn